Alice Springs-Adelaide-Melbourne

mye stein, stein og atter stein. og litt strand:)

ja, da er vi på vei mot melburne, har leid oss bil og greier, er vel der i morgen formiddag. har funnet oss en campingplass 4-5 timer unna melbourne, så i mårra blir det great ocean road! den siste uka har vært fylt med nye eventyr, først og fremst den 3 dager lange campingturen vi hadde i alice springs, uluru og kings kanyon for 3-4 dager siden. kjempeinteressant tur, med mye fjell, stein og klatring:P hadde det forferdelig varmt i alice, med ca 40 grader og ikke et vindpust. campingturen begynte med at vi måtte opp klokken 5 om morgenen for å ta buss utover til ayers rock, eller Uluru som aborginerne kaller det. dette er en hellig, veldig kjent stein-fjell aktig ting midt i ørkenen i australia som er et av de mest populære turistmålene i australia, så dette måtte vi jo selvfølgelig få med oss:) måtte kjøre ca 4 timer fra alice springs for å komme oss til uluru, men først fikk vi ri litt på kameler, hurra! første dag ble det solnedgang over uluru og en liten gåtur, før vi krøp til sengs ganske så tidlig. ikke nå telt for tøffe vikinger, her lå vi under stjernehimmelen og sammen med dingoene. for ikke å snakke om 2. natt da daniel nesten ble spist opp av en dingo, helt seriøst!!! måtte opp klokken 5 (!!!) neste morgen for å få med oss soloppgangen før det bar ut på tur rundt heeeeele fjellet! fikk ikke klatre på uluru som jeg ville, var vel for mye vind eller noe. derfra bar det til kings kanyon, et annet kjent område her. her overnattet vi 2. natta, og lagde mat og koste oss. ut på tur igjen,aldri sur neste morgen, 3,5 timers fjelltur 6 om morgenen. her er vi spreke skjønner dere!! kjempefint med en helt utrolig utsikt. ( se bilder) tror aldri jeg har været på fjelltur så tidlig om morgenen før. hadde en kjempetur med kjempeflink guide, så neste dag bar det med fly mot Adelaide. det viste seg at det skulle bli utrolig vanskelig å leie seg bil, siden vi begge er under 21 år, men etter masse leting fant vi oss tilslutt en campervan som vi skal kjøre helt til sydney på nesten 2 uker. var et par dager i adelaide, fin by det, litt strand og bading måtte til for det bar ut på veien. har kjørt i litt over en dag nå, og har stoppet på diverse plasser, sov på siden av veien i går natt, haha:P skal tidlig opp i mårra og få med oss soloppgangen over great ocean road, tipper at det blir passe bra:) noen timer senere er vi vel i melburne, der vi skal være en 5-6 dager. party, shopping og sooool!:)
therese har funnet seg knekkebrød på Ikea i Adelaide, gjett om hun er glad:)
på camping i villmarka!
ayers rock/uluru
the olgas/ kata tjuta
meg og daniel på kamelsafari:)
snakkes om ikke så lenge, godtfolk:)
stooor hilsen fra varmen!

Skrevet av Therese K 04:28 Arkivert i Australia Tagged backpacking Kommentarer (0)

Goodbye Surfers!:(

and hellooooo Alice Springs!:)

da har jeg endelig dratt fra Surfers paradise, etter nesten 3 måneder der. føles forferdelig rart å dra der ifra, men uendelig godt å begynne å røre på seg igjen:) kjempetrist å dra ifra alle, har fått mange nye venner i surfers, siden man så og si har bodd på hverandre i 3 måneder. kommer til å savne alle sammen, men forhåpentligvis ser jeg mange igjen om ikke så alt for lenge en eller annen plass i australia. jeg skal si deg det er godt å ikke må jobbe mer her i australia før jeg reiser hjem:) nå skal jeg bare kose meg de siste 3 månedene jeg har igjen før jeg er hjemme igjen, med masse spennende framfor meg. og så er Daniel, en venn fra Sandnessjøen kommet på besøk:) skal reise ilag i 3 uker før han drar hjemover, så det kommer til å bli knallbra! har mye vi skal gjøre på 3 uker, så gleder meg veldig. daniel kom for 2 dager siden, og de første 2 dagene var vi i surfers paradise. i går var i Movie World, som var kjempemoro! når mørket kom gjorde vi oss klare for å ta surfers med storm en siste kveld, og jeg har sovet ca 3 timer siden den gang:P hard natt, men oj så mye moro. kommer virkelig til å savne party-byen surfers. etter en hard natt på byen bar det på flyet klokken 6 denne morgenen, med en forferdelig fyllesyke:( og nå er vi endelig fremme i Alice Springs, etter en lang og hard dag. og jeg skal si deg at her er det varmt!! rundt 40 grader tror jeg, og blir ikke mye kaldere på kveldene heller, så vi holder begge på å svette bort. gleder oss veldig til campingturen som starter i morgen tidlig og skal vare i 3 dager, blir moro:) (hvis vi overlever varmen!) er utrolig sliten etter et par harde dager, så skal snart hoppe til køys. må opp klokken 5 i morgen tidlig igjen. tar fly til Adelaide på søndag, så forhåpentligvis får vi leid oss bil videre derifra og til Sydney. skal skrive mer når jeg kommer fra campingturen, og legge ut masse fine bilder så dere ser hvor fantastisk flott jeg har det her nede!:) misunner dere ikke i det hele tatt hjemme i kulden, haha:P
2 mnd og 3 uker til jeg er hjemme igjen, wææ!
no worries mate!
therese in movie world
daniel og Therese in surfers
therese prøver seg på digeridoo
hele gjengen på Trekkers backpackers
enda et bilde av hostellet

Skrevet av Therese K 04:58 Arkivert i Australia Tagged backpacking Kommentarer (0)

litt over 4 uker igjen i paradise

det begynner aa krible i fingrene!:)

overcast 26 °C

aa jobbe lenge paa en plass kan bli forferdelig kjedelig til tider naar man bare vil reise og se nye ting og treffe nye mennesker! det er saa sinnsykt mye jeg enda ikke har faatt sett her i Oz, og begynner aa bli litt stresset over at jeg ikke skal rekke over alt jeg vil se foer jeg forlater australia i midten av mai. har den siste uken preovd aa planlegge hva som skal skje den siste 1,5 mnd her i australia, og faar litt smaapanikk naar jeg ser alt jeg skal rekke over. hadde jeg bare vunnet i lotto eller noe skulle jeg ha reist i dag, med en gang:) men maa tjene opp ca 2000 dollar mer foer jeg drar forhaapentligvis, slik at jeg kan kose meg skikkelig den siste tiden. gleder meg saann til aa dykke igjen!:):) den siste uka har det ikke skjedd saa forferdelig mye nytt, har meldt meg inn i et treningsstudio, saa skal bli godt aa komme seg litt i form naa den siste maaneden her i surfers. var ikke saa forferdelig dyrt heller:) innser at bloggen min er litt kjedelig for tiden, siden jeg bare jobber og sparer opp penger, men bedre blir det om et par ukers tid. faar jo ikke lagt ut naa nye bilder heller siden kameraet mitt er borte. skal iallefall faa kjeopt ett nytt kamera i loepet av de neste ukene, savner aa taa bilder. her i surfers paradise holdes en av verdens stoerste surfekonkurranse i helga,saa det skal jeg definitivt aa se paa, gleder meg som en liten unge!:) enda en av de som har bodd paa hostellet jeg jobber paa dro idag, saa det var veldig trist. han har virkelig voert min psykolog de mannedene jeg haar voert her, og kommer virkelig til aa savne ham. men man moetes vel igjen om ikke saa alt for lenge:) ( i'll come visit u in London Chris!;))
until next time, Norge
xxxxxx

Skrevet av Therese K 00:04 Arkivert i Australia Tagged backpacking Kommentarer (0)

Another week in paradise:)

litt over en maaned igjen av jobbinga!!:D

enda en uke har gaatt her i surfers paradise, med mye regn de siste dagene. foeler at jeg bare blir bleikere og bleikere for hver dag som gaar, siden jeg nesten aldri har tid til aa draa paa stranda. tror jeg skal ta meg en tur i morgen jeg. har endelig faatt sendt aavgaarde forsikringspapirene mine naa ogsaa, saa forhaapentligvis faar jeg penger igjen for kamraet og pengeboka mi om ikke saa alt for mange uker. ellers tar jobbinga paa, jobber sene netter, og vakser her paa hostellet igjen om morgenen, men heldigvis ferdig i slutten av mars, saa bare 1,5 mnd igjen:) begynner aa bli litt rastloes, og vil ut aa se nye ting igjen. elsker surfers paradise, men begynner aa bli litt stresset for tiden jeg har igjen her i Oz. planen er aa reise fra australia i midten av mai, for saa aa dra til New zealand. har saa lyst aa dra til fiji fra New zealand, faar se om pengene strekker til. Tone kommer til nz 28 mai, saa skal voere litt lengre paa nz enn henne tror jeg. deretter blir det enda en uke der, foer flyet gaar til LA, der vi skal tilbringe en uke. London i 3 dager, foer vi er hjemme i norge igjen i midten av juni. men fra slutten av mars til midten av mai er det saa forferdelig mye jeg vil se og gjoere her i Oz, og er redd for at jeg ikke skal rekke over alt. ( det kommer jeg nok neppe til aa gjoere uansett), men skal definitivt til Ayers rock, melbourne, great ocean road, surfecamp, perth, ningaroo marine park ( fantastisk dykking!!!), saa tilbake til sydney og blue mountains. saa det blir mye reising paa 1, 5 maaned fram ril avreise fra syney 15 mai:) meeeeen gud hvor moro det skal bli! og kan nesten ikke vente til slutten av mars:D
ellers traff jeg tone igjen i gaar, var veldig koselig:) hun reiser rundt med familien sin naa i 14 dager, og skal tilbake til Brisbane neste ukke for aa proeve aa finne jobb. blir litt enklere aa besoeke hverandre da, siden surfers og brisbane bare er 1 times kjoering unna:) om dere bekymrer dere over alle skogbrannene her nede kan dere bare slappe av, det foregaar nede i Melbourne, som er laaangt unna her. tragisk det som skjer der nede, saa mange mennesker har mistet livet og hjemmene sine. uffoguff..:(
haapper aa faa kjeope meg nytt kamera denne uka, klarer ikke helt aa bestemme meg om jeg skal kjeope samme kamera som jeg hadde. vi faar se:)
ny oppdatering om ei ukes tid da:D
store klemmer fra Down Under

Skrevet av Therese K 00:17 Arkivert i Australia Tagged backpacking Kommentarer (0)

Therese foeler seg litt lost i Oz for tiden..

latter, taarer, hard jobbing, festing og robbet!!

sorry for aa ikke aa ha skrevet paa en god stund naa, lover aa bli bedre, men har jobbet ganske hardt de siste 3 ukene, og jobber jeg ikke, sover jeg eller drikker jeg. huff, veldig slitsomt, tror ikke jeg kan fortsette slik som dette lengre. dette kommer til aa bli et lite klageinnlegg siden jeg foeler meg litt lost her Down Under for tiden. loerdag ble jeg nemlig robbet mens jeg laa aa sov i sengen min paa hostellet, og to av veskene mine er borte med kamera, pengebok og masse mer i:( kommer nok aldri til aa se de tingene igjen, og pengeboken min kan jeg trygt si var hele livet mitt i. jeg bryr meg ikke saa mye om selve pengeboka, men jeg hadde saa mange ting i den som aldri kan erstattes. bilder jeg aldri faar se igjen er det verste. kameraet mitt (RIP) med ca 100 siste bilder som er tatt i Oz som jeg ikke hadde fatt lagt over enda. og jeg elsket kameraet mitt, kjempekamera. det verste av alt er at jeg nok ikke faar igjen noe paa forsikringa siden doeren var inn til staff-rommet alltid staar aapen, siden vart rom ikke er inne i selve hostellet. saa daa har jeg ikke raad til aa kjoepe meg nytt kamera:( hva skal jeg gjoere uten kamera da??? alt er meldt til politiet, og de har mistanker om hvem det er ( mest sannsynlig noen fra utsiden, samme ting har skjedd i dette omraadet foer), men de har ikke nok bevis for aa ta dem. vi hadde en bakdoer inn til hostellet som alltid vaar aapen, saa de kom inn der midt paa natten og broet seg inn i to av rommene. det kjipeste av alt var at det var kun mine ting som var borte fra vaart rom. ( blir jeg straffet for noe eller??:P) akkurat naa stresser jeg som en galing for aa faa nye kredittkort, forsikringskort, telefonkort osv. kommet nok til aa ta bort i mot en maaned aa faa alt fikset. akkurat naa skulle jeg oenske jeg var hjemme i sofaen uten en bekymring med hjemmelagd mamma-middag. MEN, naar det er sagt, ting kunne voert verre. heldigvis har jeg pass, videokamera og viktige papier i behold, og siden jeg skal voere her i surfers paradise til slutten av mars kan jeg faa sendt alle ting hit iallefall.

ellers er det ikke saa alt for mye aa melde om. har det forferdelig varmt her i surfers for tiden, steiksol og ca 35 grader hver dag. om en maaneds tid blir det forhaapentligvis litt bedre igjen. har voert aa surfa et par ganger naa, og jeg elsker det:) skal tilbake denne uka hvis jeg faar tid. trives kjempegodt paa hostellet jeg jobber, og foeler virkelig jeg har blitt en del av familien der. bare snille og hyggelige mennesker. sist uke var det en gjeng som dro som har jobbet der en god stund naa, saa det var ganske trist. ble litt stille naar de dro, og savner hele gjengen som jeg har bodd og levd med 24/7 i nesten en maaned. har begynt et par nye jenter ogsaa da, og virker som veldig koslige jenter de ogsaa, saa skal vel overleve:) jobben gaar ogsaa veldig bra, igjen veldig artige og kule folk som jobber der. alltid en fest hos noen av dem:) jobber veldig mye, saa er veldig slitsomt for tiden, men maa bare se frem mot slutten va mars naar jeg skal ut aa reise igjen, skal bli veldig deilig:) da var vel de viktigste tingene sagt, lover aa skrive igjen i neste uke, slik at det ikk er 3 uker til neste gang:P
haaper alle hjemme i snoe-norge har det bra, og pass paa veskene deres!!

varme klemmer fra Oz

Skrevet av Therese K 22:18 Arkivert i Australia Tagged backpacking Kommentarer (0)

(Innlegg 11 - 15 av 34) « Side 1 2 [3] 4 5 6 7 »